Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
Post

Målmedveten

När jag fick min hälsporre identifierad min naprapat en svag vänsterhöft. Det hade hon i och för sig hittat redan tidigare, men då ignorerade jag det. Så länge det inte var något problem så hade jag ingen lust att köra tråkiga övningar…

Fokus på framtiden. Stark och smidig. Foto: privat
Fokus på framtiden. Stark och smidig. Foto: Hans Berggren

Nu tycker jag inte att övningarna är tråkiga längre. Nu åker/springer/promenerar jag glatt till mitt gym, Mornington Healthclub, i Bromma och kör mina styrkeövningar. Jag börja känna mig hemma, är vän med maskinerna och kör mitt rehabprogram varenda gång. Målet är 5 gånger i veckan för rehabprogramet.

Jag är målmedveten. Jag ska bli stark och hålla mig skadefri. Så svag som jag är just nu i vänster höft har jag aldrig varit förut. Men jag märker resultat efter bara några gångers träning. Nu är det fullt fokus på styrka, löpstyrka och rörlighet. Jag är målmedveten. Supermålmedveten.

Post

Hösten bästa löptiden

Foto: Hans Berggren
Foto: Hans Berggren

Att springa på hösten innebär ofta hög, klar luft. Härliga dofter och färger slår emot en under rundorna, och de ändras nästan dagligen. Regnar det är det otroligt häftigt att springa i skogen eller i terrängspår. Alla väder är bra löparväder på hösten. Om stormen är framme – se till att ha en fungerande frisyr. Är det mörkt – köp en pannlampa. Med rätt skor i terrängen håller du dig på benen och med rätt färger på kläderna vid dåligt väder håller du dig glad. Vid solsken som idag ska det mycket till att hålla mig borta från det här!

Jag älskar hösten!

Post

Veckans Tänkvärda

“Om du fokuserar på vad du har i livet kommer du alltid att få mer. Om du fokuserar på vad du inte har kommer inget att vara nog.”

 

Oprah Winfrey

Post

Bygga styrka

Dagens gymkompisar var en stepbräda, en kettlebell och ett gummiband. På styrkeschemat stod höft, fram- och baksida lår, vader och rygg.

Två stepbrädor på varandra för att komma upp en bit. Foto: privat
Två stepbrädor på varandra för att komma upp en bit. Foto: privat

Jag kör några tuffa övningar där jag håller en kettlebell snett ovanför huvudet och  kliver upp och ned på dubbla stepbrädor och lyfter upp knät. Detta för att träna upp min svaga höft och höftböjare. Jag fortsätter med mina tåhävningar och stretchar vaderna åtminstone 5 gånger i veckan, allt för att slippa få tillbaka den irriterande hälsporren som trilskades för något år sedan. Höfterna kör jag på matta och i sidogång med gummiband. Tiden flyger iväg och 45 minuter på gymet är lätt avverkade. Nästa vecka ska jag lägga till lite mer överkropp.

En hel sal för mig själv och min styrka på Mornington Healthclub. Foto: privat
En hel sal för mig själv och min styrka på Mornington Healthclub. Foto: privat