Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
Post

Ren på insidan – fin på utsidan

Massor av skoj från Apotek Hjärtat. Foto: privat
Massor av skoj från Apotek Hjärtat. Foto: privat

Jag känner mig lyxigt bortskämd som har fått en Goodiebag från Apotek Hjärtat. Inte nog med en massa bra solskydd, utan även vitaminer till hösten/vintern och en uppsjö av fägglada nagellack och rouge. När jag nu är ren på insidan kan jag lika bra se till att snygga till utsidan också!

Post

Granatäpple

Granatäpplet är en antioxidantrik frukt

20140722-161340.jpg

“Granatäpple tillhör dom antioxidantrikaste frukterna. Ellaginsyran i granatäpplet har cancerbekämpande egenskaper och ger skydd mot hjärtsjukdomar. Det finns även gott om tanniner, lignaner och antocyaniner.

I boken “Maten som botar” hyllas granatäpplets för sina hälsofördelar. Författaren Per-Ove Lind kallar granatäpplet för antioxidanternas kung. Det innehåller stora mängder antioxidanter av sorten polyfenoler och då särskilt flavonoider som finns i alla bär och frukter.

Juice från granatäpple har i studier visat att den kan bromsa skador från högt kolesterol, minska blodtrycket och mer än fördubbla antioxidanthalten i blodet. Andra studier har visat att granatäppeljuice eller extrakt kunnat hämma prostatacancer och bröstcancer.” *

 

Såhär skalar du snabbast och kladdfriast ditt granatäpple

20140722-161401.jpg

Dela granatäpplet i två halvor. Fyll en bytta med kallt vatten. Ta den ena halvan och kläm ut-och-in på skalet så att de röda, saftiga kärnorna frigörs från det vita skalet. Inga röda fläckar på vita blusar eller kökskakel.

20140722-161418.jpg

Kärnorna hamnar på botten och det vita skalet flyter upp till ytan. På mindre än 1 minut har du skalat och frigjort kärnorna ur ett helt äpple utan kladd. Häll av vattnet och du kan använda kärnorna i matiga sallader, fruktsallad eller knapra på dem som snacks.

*) Källa: Sund.nu
Post

Rapport från Cleanse med Doctor Salad

Skiten ska ut!

Jag körde Doctor Salad’s Cleanse i 5 dagar förra veckan. Detta ska rena kroppen från toxiner och är helt vegansk, alltså inga ägg, mejeri- eller animaliska produkter ingår i programmet. Inte heller socker eller alkohol. Övervägande delen av maträtterna är tillagade RAW, det vill säga att de inte varit upphettade till mer än 42 grader.

En dagsranson plockas upp. Foto: privat
En dagsranson plockas upp. Foto: privat

Det går till såhär: Du anmäler dig till en Cleanse på Doctor Salad’s hemsida. Priset är 2450 kr (ca 500kr om dagen). Varje morgon hämtar du upp dagens mat som består av väletiketterade lådor och muggar med frukost, lunch, middag och två snacks/mellanmål. Till detta får du dagens meny med förklaringar till vad de olika råvarorna är bra för, hur de har tillretts och vad som händer i din kropp – superkul!

Maten

Olika måltider. Spaghetti på squash längst ner till höger serverades med en nötsås som smakade köttfärssås. Supergod. Foto: privat
Olika måltider. Spaghetti på squash längst ner till höger serverades med en nötsås som smakade köttfärssås. Supergod. Foto: privat

Jag älskar grönsaker i alla dess former (förutom paprika, men det sa jag till om). Därför har jag inte svårt för broccoli, selleri och annat grönt som används mycket. Detta gjorde att de frukostsmoothies av grönsaker inte var så illa som det låter. Jag gillade dem. Är du lite kinkig med grönsaker utanför den svenska normen (isbergssallad, smaklösa tomater och gurka) är detta en kulinarisk resa för smaklökarna. Fövänta dig inte smoothies som är söta – utan se heller till näringen du får. Första dagen saknade jag salt, men efter några måltider lärde jag mig uppskatta de rena smakerna.

Jag var bara hungrig på måndagen. Resten av veckan var jag skönt nöjd. Jag hade inget sockersug, inget sug efter kaffe eller något annat. Blodsockret var jämnt. Varje gång jag åt kände jag att jag gjorde gott för min kropp.

Måltider jag har fått testa

Den i särklass godaste pizzan jag ätit! Foto: privat
Den i särklass godaste pizzan jag ätit! Foto: privat

Frukost: Smoothies – detta var inte så roligt eftersom det går lite snabbt att få i sig en smoothie. Jag gillar att äta frukost länge.

Lunch: Olika typer av stora sallader med mycket mörkgrönt och mättande oljor/nötter och samker. Fick RAW tacos en lunch som var riktigt gott.

Middag: Soppor, sallad och på fredagen pizza. Den RAW pizzan gick inte av för hackor och jag tänkte på den i två dagar efter – precis i min smak!

Snack: Alltifrån smoothies, grönsaksjuicer till ekologisk frukt med nötsmör, avokadoyoghurt och nötter.

Kroppen

Suget efter vissa saker försvann. inte en massa småätande eftersom det var välplanerade och välbalanserade måltider.

Sömnen

Från och med tisdag natt sov jag jättebra utan avbrott och vaknade upp utvilad.

Det som kommer ut…

Det händer något med hela kroppen förstås! Kisset blev helt luktlöst till slut och hade en ljust honungsfärgad nyans. Number Two såg mest ut som grön hästskit. Grönt in, grönt ut – fast med frön. Svetten på lördagen var inte så salt som den brukar i värmen. Jag kände mig ren och fräsh.

Träningen

20140721-162447.jpg
Inga problem att träna för mig. Foto: privat

Eftersom jag var mitt i en flytt hade jag inte så mycket tid till att träna, men jag sprang till Östermalm för att hämta upp kassen 4 av 5 mornar. ibland lade jag till en sväng och kutade närmare 7 kilometer. På lördagen hade jag inga problem att springa 15 kilometer i värmen. Under styrketräningen kände jag mig superstark – kanske för att detoxen gör av med en massa vätska och musklerna syntes snyggt i spegeln när jag lyfte upp stänger och vikter – gav liksom en kick.

Vad hände med mig under veckan?

Väletiketterat så jag vet vad jag ska äta när ;)  Foto: privat
Väletiketterat så jag vet vad jag ska äta när ;) Foto: privat

Dag 1: Jag är van att äta mycket mat. Självklart äter jag en hel del grönt också men jag blev lite rädd att jag skulle bli hungrig. Jag vet inte om det var den oron, flytten eller dåligt matintag dagen innan som gjorde att jag var hungrig på kvällen. Började tänka på kebab (som jag inte ätit på 10 år). Kanske avsaknaden av salter styrde in mina tankar på junk. Jag hade sovit dåligt med hela flyttkaoset i tankarna och vaknade med huvudvärk innan cleansen ens startat. Detta har förmodligen ingenting att göra med cleans eller avsaknad av kaffe eftersom den redan var där. En annan sorts huvudvärk kom framåt eftermiddagen och höll i sig till tisdag lunch.

Dag 2: Från och med lunch kände jag mig balanserad och mätt. Trots att detta var en dag då jag flyttade och stod i från morgon till kväll. Otroligt skönt att inte behöva laga mat, utan bara att hämta i kylen.

Dag 3: Vaknade superpigg. ingen tillstymmelse till huvudvärk. Dagen bjöd på mycket lök, kål och vitlök, vilket gjorde att jag tyckte att hela jag luktade lök på kvällen.

Dag 4: Fick tandkräm i påsen som hämtades upp – behövdes! Pigg och pånyttfödd. Stark.

Dag 5: Rena, klara tankar. Fick massor gjort på jobbet och var supereffektiv tankemässigt. Skulle sakna att inte få komma förbi nästa morgon. Tänkte dirket att 5 dagar var för kort. Det finns ett 10-dagarsprogram – men eftersom jag springer Trans Scania om en månad måste jag börja fylla på min kropp och mina celler inför det nu! Bästa starten med en ren kropp.

Såhär tänker jag framöver

Just nu forstätter jag att äta mycket grönsaker och har lagt till fisk och kokt quinoa. Jag kommer att smyga in kyckling under veckan. Min gröt på morgonen är numera RAW och gjord på 3msk chiafrön, 3msk glutenfria havregryn som får svälla i sojamjölk över natten. Till detta äter jag bär och sojamjölk. Jag kommer att undvika gluten, socker och mjölkprodukter den första tiden och låta kroppen få landa i sitt välmående. Det blir mycket råris, bovete, quinoa och nötiga röror.

Jag kommer att utöka inköpen av ekologiska produkter.

Om jag tänker göra det igen? Javisst! Kanske en sån här vecka bör göras två gånger om året. Jag känner mig pigg, stark och fräsh.

Post

Knäppande knä

När jag sprang TEC började mitt högerknä att knäppa vid en speciell vändning över järnvägsspåret. Efter detta höll knäppningarna i sig när jag sprang. När jag kom till naprapaten skrattade hon för det lät så högt när hon undersökte knät och det ekade i hela rummet. Förmodligen har menisken hoppat uppochned eller ligger snett. Knät har aldrig gjort ont, men jag vill inte att det ska bli en skada. Sedan denna diagnos har jag styrketränat och knäppningarna har minskat radikalt. Jag har dessutom köpt sulor Formthotics hos min naprapat som direkt avlastade knät.

Sulorna

Foto: lånat från www.formthotics.com
Foto: lånat från www.formthotics.com

Dessa köpte jag av Löpnaprapat Joakim Kastebring på Specialistgruppen. Vet inte om de finns tillgängliga på andra ställen.

Styrketräningen

Jag har styrketränat på gym 2-3 gånger i veckan och kört följande övningar

  • 3×15 bencurl (heter det så). Övning för lår – gått från lätta vikter till tyngre allteftersom jag blivit starkare
  • 3×15 maskinövning för hamstring. Ökat motståndet allteftersom
  • 3×20 utfallssteg
  • 3×15 benböj med skivstång
  • 3×25 tåhävningar
  • Alfabetshöft och musslan
  • Stretch med stav

När jag inte haft tillgång till gym har jag kört på gräsmattan på landet

  • utfallssteg
  • benböj
  • Alfabetshöft och musslan med motstånd av gummiband
  • tåhävningar
  • stretch med stav

Knäppningar och läten i knät kan bero på en rad olika saker såsom menisk, brosk eller något annat. Konsultera alltid en Naprapat, Fysioterapeut, Osteopat eller Kiropraktor innan du självdiagnostiserar dig. Det är värt att gå i tid och slippa skador.