Your browser (Internet Explorer 6) is out of date. It has known security flaws and may not display all features of this and other websites. Learn how to update your browser.
X
Post

Tänkvärt

“Don’t let someone who gave up on their dreams talk you out of yours”

Post

Löpning och humöret

Löpning gör underverk för humöret!

Glad Elin efter drygt halva distansen. Foto: privat
Glad Elin efter drygt halva distansen. Foto: privat

Inte kan man tro att denna tjej varit trött, grinig och irriterad bara 9 kilometer innan fotot togs? Den positiva effekten med löpning. Jag läste på Paolo Robertos Instagram någon dag nu i sommar att 4 kilometers löpning framkallar lika mycket senotonin som ett lyckopiller (jag har inte hans ursprungskälla). Hur kan man välja att INTE springa 4 kilometer och bli glad – och samtidigt få en kick-ass-bikini-rumpa som dottern brukar säga?

Det var runt 3,5 kilometer som hennes humör ändrades drastiskt. Efter en sjukt jobbig dag på arbetet som hon startade supertidigt på imorse var irritationen hög. Ibland blir hon också lite nervös när jag säger att vi ska springa längre än en mil, och idag hade jag önskat en sväng runt Brunnsviken, vilket skulle ge dryga 16 kilometer hemifrån, runt och tillbaka. De första kilometrarna innehöll en del svordomar och jobbig andning. Så med ens vände det och hon sa “Det här var precis vad jag behövde!” och så var hon tillbaka och var min glada, skrattande dotter igen.

Jag är så tacksam att vi kan springa tillsammans och att det är roligt. Uppvärmningen på 3 kan vi låta vara just uppvärmning, för vi fick ihop 17 kilometer varav jag verkligen njöt av hennes samtal och skratt i 14 av dessa.

Post

Veckans Tänkvärda

“Håller du fast det förflutna för hårt mot ditt bröst är dina armar inte fria att omfamna nuet.”

 

Jan Glidewell

Post

Backintervaller Grande

I lördags morse hängde jag och Dotter Elin med ett gäng hockeykillar till Hammarbybacken. De skulle köra ett riktigt tufft pass som innehöll uppvärmningsövningar, korta intervaller mellan koner och avslutningsvis 5 löpningar upp till toppen. Supertungt pass på 1 timme och 45 minuter.

Två av de 3 hockeykillarna på väg upp. Riktigt starka hela vägen! Foto: privat
Två av de 3 hockeykillarna på väg upp. Riktigt starka hela vägen! Foto: privat

Jag och dottern var lite mer modesta och valde att värma upp med 3 kilometers löpning i Hammarby Sjöstad, därefter körde vi 3 gånger upp för Hammarbybacken på vänster sida där det finns en väg upp. Det var varmt och riktigt brant. Vi sprang så långt vi orkade och gick några meter och avslutade med att springa sista biten upp. Det kändes som lungorna skulle sprängas. Jag höll hela tiden koll på hur långt jag kom och att jag inte skulle ge upp tidigare än gången innan. Tog sikte på de sista grobladstuvorna och kämpade som en idiot. Nästa gång jag springer ska jag lägga på några meter till, så jag till slut springer hela backen upp. Nu saknas ett 20-tal meter av de 325 som klockan visade.

När springintervallerna var klara kutade vi ner och tog oss an backen där hockeykillarna höll till. Vi gick upp i rask takt, vilket var lika jobbigt som att springa, sedan kutade vi ner och gick upp igen. Total 3 gåvändor. Baksida lår och rumpa fick sig en riktig omgång och det brann i hamstrings när jag körde återhämtningsjogg senare på kvällen.

Backintervaller är riktigt bra när du vill träna flåset (syreupptagningsförmågan), löpstyrka (starka löpbensmuskler) och snabbare återhämtning.